Communiceren met variabelen: de cijferlijst
In klantcommunicatie geldt: hoe gerichter de communicatie, hoe beter. En soms geldt voor verschillende groepen lezers verschillende informatie. Je kunt daar op diverse manieren mee omgaan. Laten we eens inzoomen op die manieren, en er meteen een waardeoordeel aan hangen.
De casus: de lezer heeft óf wel X, óf geen X. Heeft de lezer X, dan moet de lezer Y doen. Hoe zetten we dit in een brief, e-mail of internetbankierbericht?
Indien u X heeft, dan doet u Y
‘Indien’ is het onnodig archaïsche tweelingbroertje van ‘als’. Indien u jurist bent: wij zoeken nog naar gevallen waarin het niet gebruiken van ‘indien’ juridische ellende heeft opgeleverd.
Cijfer: 3
Mocht u X hebben, dan doet u Y
Betekent eigenlijk: “Wij kunnen het ons ámper voorstellen, maar áls u…”. Is dan ook vaak een wat onsympathieke optie.
Cijfer: 2
Als u X heeft, doe dan Y
In de basis niets mis mee, maar kan lange zinnen opleveren. De bruine boterham met kaas van deze lijst.
Cijfer: 6
Heeft u X? Doe dan Y
De vraag-antwoordformule klinkt wat informeler en zorgt voor kortere zinnen. Wordt al beter!
Cijfer: 7,5
-
Extra tip: door een als/dan- of vraagconstructie in een tussenkopje te zetten, help je de lezer te scannen op relevante passages – en de rest te negeren.
Cijfer: een extra punt (minstens!) bovenop de gekozen oplossing
U heeft X: doe daarom Y
Op de Olympus van klantcommunicatie kennen we de lezer en gebruiken we die kennis, om hem/haar niet lastig te vallen met irrelevante tekst. Kan wat discussie vereisen met uw IT-collega’s, maar het zoek- en leeswerk dat u uw lezer bespaart is onbetaalbaar.
Cijfer: 10 en een klant-is-koning-sticker 👑