10 tips voor animatiescripts

10 tips voor animatiescripts

Beeld verwerk je sneller dan tekst. Een animatie is daardoor een krachtig communicatiemiddel. Tenminste, als je het goed doet. Daarom 10 tips! 🚀

1.          Eerst denken, dan doen

Denk na voordat je begint te typen. Wat wil je vertellen? Waarom moet je doelgroep dit weten? En is een animatie de beste manier om dat te bereiken? Animaties zijn vaak minder geschikt voor abstracte ideeën of complexe processen.

2.          Maak je verhaal

Een script is geen opsomming van feiten of cijfers; er moet een rode draad in zitten. Zet daarom eerst een goed verhaal op papier. Versimpel het dan pas stap voor stap naar een animatiescript.

3.          Denk in beelden

Bedenk al tijdens het schrijven welk beeld je tekst zou kunnen ondersteunen. Ook als je geen ontwerper of animator bent. Dat dwingt je concreet te schrijven.

4.          Lees hardop

Lees je concept hardop voor. Rustig, en met pauzes tussen scenes. Zo hoor je meteen welke zinnen niet lekker lopen en wat je nog moet aanpassen. En hoe lang je script is. Want 👇

5.          Houd ’t kort

Kort is belangrijker dan volledig. Een lengte van 1 tot 1,5 minuut is ideaal. Daarna haken de meeste kijkers af. Op socials is 1 minuut al lang. Wil je 2 onderwerpen behandelen? Maak dan 2 animaties.

6.          Zorg dat de tekst op zichzelf staat

Het beeld moet de tekst ondersteunen, maar mag de tekst nooit helemaal vervangen. Dat is ook goed voor de toegankelijkheid.

7.          Maak het persoonlijk

Maak je animatie concreet door de kijker persoonlijk aan te spreken (‘U heeft een WIA-uitkering’) of een hoofdpersoon te gebruiken (bijvoorbeeld: ‘Dit is Mo’).

8.         Maak de structuur expliciet

Benoem de structuur van je verhaal expliciet, anders raakt de kijker de draad kwijt. Bijvoorbeeld: ‘Er zijn vier stappen. De eerste stap is…’. En breng die structuur ook in beeld.

9.          Help de voice-over

Geef de voice-over tips voor de uitspraak. Benádruk woorden met accénten, en schrijf lastige woorden foo-nee-ties uit. Dit voorkomt gedoe, tijd en geld achteraf.

10.     Call to action

Sluit je animatie af met een duidelijke call to action: ga naar onze website, controleer je gegevens, download de app!

Wil je hulp bij je animatie? Bel Coform! Wij schreven scripts voor verschillende organisaties, van de Belastingdienst tot zorginstellingen. We kijken graag wat we voor jou kunnen betekenen. 🛟